Constaterende dat:
- Amsterdam via het Amsterdam Convention Bureau inzet op de
ontwikkeling van Amsterdam als congresstad; - De stad daarbij weliswaar een aantrekkelijke propositie heeft als
‘treinstad’, maar het aanbod nog suboptimaal is; - De connectiviteit van de regio excellent is, waarbij het spoor echter
altijd concurrentie heeft van het vliegtuig; - Snelle treinen en nachttreinen voor afstanden binnen 750 km ook voor
zakelijke reizigers een reëel alternatief zijn; - Amsterdam vanuit duurzaamheidsoogpunt gebaat is bij de substitutie
van (ultrakorte) vluchten door snelle treinen en nachttreinen. - De toekomstige uitbreiding en opwaardering van Station
Amsterdam Zuid tot internationaal HSL station een flinke impuls is
voor Amsterdam als internationale treinstad.
Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:
Het Amsterdam Convention Bureau bij het aantrekken van meer
congresbezoekers in te laten zetten op duurzaam vervoer naar en van
Amsterdam via snelle treinen en nachttreinen voor afstanden tot 750
km. Hiervoor de mogelijkheden te verkennen met NS International,
Eurostar, Thalys en Deutsche Bahn.
Ingediend door D.F Boutkan (PvdA), H. Kat (D66), I. Nadif (GroenLinks)